Nama
Kelas
: Prasekolah Tekun
Umur
: 6 tahun
Bil.
Kanak-kanak
: 15
orang
Masa
: 8.30-9.30 pagi
Tarikh
: 14 Oktober 2012
Komponen
: Bahasa dan Komunikasi
Aktiviti
: (a) Bersoaljawab menggunakan bahasa yang
mudah.
mudah.
(b) Melakonkan watak.
(c) Menjawab soalan yang disediakan dengan betul.
Tema
: Haiwan
Subtema
: Haiwan liar.
Fokus
MI
: (a) Menjawab soalan dengan tepat dan kreatif
(b) Mengkategori dan mengenalpasti haiwan liar
Hasil Pembalajaran
: 2.2.1 Mengemukan soalan dengan
menggunakan intonasi yang betul.
menggunakan intonasi yang betul.
2.2.2 Menjawab soalan dengan tepat.
2.2.3 Menjawab soalan secara kreatif.
Pengetahuan Sedia
Ada : (a) Kanak-kanak pernah
melihat
sesetengah binatang
sesetengah binatang
: (b) Kanak-kanak mengetahui sebahagian
daripada nama binatang tersebut.
daripada nama binatang tersebut.
Penerapan
Nilai
: (a) Bersyukur
(b) Yakin diri
Bahan : Blog, video lagu,carta lagu, kad perkataan
dan gambar, kuiz online.
Bahan : Blog, video lagu,carta lagu, kad perkataan
dan gambar, kuiz online.
Penggabungjalinan
: Pranombor, prasains, seni, bahasa dan
komunikasi.
komunikasi.
LANGKAH
|
ISI
|
STRATEGI
|
SUMBER / BAHAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
( 10 minit ) |
Lagu
‘ 5 ekor monyet”
|
· Kanak-kanak menyanyikan lagu dengan
bimbingan guru.
· Kanak-kanak menyanyi mengikut senikata
video pada komputer.
|
· Carta lagu
· Video
|
MI :
· Muzik dan
pergerakkan
· Bahasa dan
Komunikasi
|
Langkah I
( 10 minit ) |
Guru memperkenalkan
haiwan liar
Contoh :
· Gajah
· Harimau
· Zirafah
· Singa
|
· Guru memasang dokumentari binatang dan
meminta murid mengenal pasti binatang yang terdapat dalam video
tersebut
· Bersoal jawab dengan bahasa yang mudah
dan menggalakkan murid bercerita.
|
· Slaid
bergambar
· video
|
Penggabungjalinan :
a) Bahasa dan komunikasi
b) Perkembangan kognitif
MI :
Prasains dan bahasa.
|
Langkah II
( 10 minit ) |
Menerangkan
ciri-ciri haiwan liar dan mengeja nama binatang tersebut
Contoh :
· Ciri - bentuk
- warna
-habitat
|
· Guru menunjukkan slide atau video
ciri-ciri haiwan liar dan jinak
· Guru meminta murid mengklasifikasikan
kedua kumpulan haiwan tersebut
· Murid disuruh mengeja nama haiwan
tersebut
|
· Video
· slaid
|
Kemahiran mengeja
dan mengklasifikasi
|
Langkah III
( 11 minit ) |
Membaca perkataan
yang mudah.
Contoh perkataan :
Gajah
Harimau
.
|
· Kanak-kanak disuruh melakonkan watak
binatang tersebut berdasarkan gambar yang diberikan.
· Kanak-kanak dikehendaki mengeja nama
binatang
|
· Slaid
bergambar
|
Perkembangan bahasa
|
Langkah IV
( 11 minit ) |
Kuiz
|
· Guru menyediakan soalan untuk menguji
minda murid.
· Murid yang cuba menjawab dan dapat
menjawab soalan yang diberikan dengan baik akan diberikan hadiah.
|
Kuiz online.
|
· Perkembangan bahasa
· Awal sains
· Perkembangan kognitif
|
Penutup
( 8 minit ) |
Bersyukur
|
Guru menerangkan
kepada murid tentang kuasa tuhan menjadikan haiwan dalam pelbagai
bentuk dan ciri.Kita diminta bersyukur dengan anugerahNya.
|
Penerapan Nilai :
· Bersyukur
|
Refleksi :: Semua murid dapat
mengikuti p&p yang telah dirancangkan. Keadaan kelas juga terkawal
sepenuhnya ketika aktiviti dilaksanakan. Murid-murid seronok kerana ada hadiah
diberikan untuk setiap jawapan yang betul dijawab.
No comments:
Post a Comment