Saturday 27 October 2012

RANCANGAN PENGAJARAN SLOT PENGAJARAN BERTEMA



BAHASA MALAYSIA

Kelas                             : Prasekolah Sri Mawar
Tarikh                           : 18 Oktober 2012
Masa                             : 0800-08.30 pagi
Bilangan murid             : 21 orang
Modul                           : Bertema
Tema / topik                 : Buah-buahan
Tunjang utama              : Komunikasi Bahasa Malaysia
Strandard Kandungan   : BM3.2 Mengenal huruf vokal
Standard Pembelajaran : BM 3.2.3 Mengenal huruf vokal yang terdapat dalam perkataan
Kesepaduan tunjang     : PSE 2.3.4 Bertutur dengan penuh keyakinan
Obektif                          : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat ;
1.     Mengecam dan mengenali huruf vokal
2.    Mengenal pasti huruf-huruf vocal dalam mana-mana perkataan yang dijumpai.
Pengetahuan sedia ada murid    : Murid sudah mengenali dan mengetahui huruf A –Z
Kemahiran Berfikir (KB)          : Menjana idea, menghubungkait
Penerapan Nilai                         : Berani memberi pendapat, bersopan semasa berkomunikasi
Bahan Bantu Mengajar (BBM) : Kad huruf vokal   dan lembaran kerja
Fokus kecerdasan pelbagai (MI): Kecerdasan  bahasa, visual ruang
Kosa kata                  : Huruf vokal
Langkah / masa
Isi pelajaran
Aktiviti
Bahan/catatan

Set Induksi
(5 minit)

Sesi soal jawab

Guru menunjukkan  sebuah kotak tertutup yang berisi 5 huruf dan meminta murid meneka huruf tersebut dalam kumpulan  . Jika murid ada menyebut huruf vokal, guru akan menulis huruf yang disebut   di papan putih. Guru mengeluarkan huruf satu persatu  dan meminta murid menyebutnya.

KB : menjana idea
Perkembangan P&P
Langkah mengenal dan mengingat huruf vocal


Langkah 2 :
Mengecam huruf vocal dalam perkataan






Langkah 3:
Latihan Pengukuhan
Beberapa orang murid diminta ke depan untuk menulis kembali huruf-huruf vokal yang telah di ajar.

Setelah itu, guru menunjukkan contoh beberapa perkataan. Guru meminta murid mengeja perkataan yang ditunjukkan. Beberapa orang murid lagi dipanggil untuk mengecam dan menyebut  huruf-huruf vokal  yang terdapat dalam perkataan tersebut.

Murid menyelesaikan lembaran kerja yang diberi
BBM : kad perkataan

Strategi : Berpusatkan murid
Penutup
(5 minit)
a e i
o u
 
Nyanyian lagu



Murid menyanyikan lagu vocal sebagai mengukuhkan lagi kefahaman mereka.

BBM:
Pemain Cakera Padat
CD lagu


Refleksi : Aktiviti pengajaran terlaksan dengan lancar. Semua murid memberi kerjasama dan objektif saya tercapai 100% untuk hari ini.



No comments:

Post a Comment